De leerstijl en fase van Dromen, van de waarnemer en de dromer; van bezinnen en kijken met gevoel
Concrete ervaring (CE) + reflectief observeren (RO)
De leerstijl en fase van dromen draait om bezinnen en het bekijken van zaken, mensen en situaties. Kijken met gevoel voor impact, mogelijkheden en belangen. De persoon die zich hierin het meest thuis voelt (of dit het meest uitdraagt), is doorgaans wat introvert, geeft de voorkeur aan concrete ervaringen, maar houdt er ook van ‘het kaf van het koren te scheiden’ en gevoel te combineren met beschouwing en verbeelding. Een stereotypering: ‘waarnemer’, of dromer.
Deze fase wordt in figuurlijke zin ook wel aangeduid met het jaargetijde van de herfst, van het rijpen en loslaten, met ook hierin ‘het kaf van het koren scheiden’. Het is een bepalende fase voor het verkennen van nieuwe kansen, uitdagingen en prioriteiten. Een fase die gekenmerkt wordt door het oogsten, verkennen, opruimen en verfijnen. Ook is het een bepalende voorbereiding op eventuele nieuwe plannen en/of procedures, op persoonlijk vlak, of op het niveau van project en organisatie.
Ben je meer een waarnemer? Dan vertrouw je vooral op (eigen) observaties, ben je doorgaans meer introvert, stel je vooral de vraag: “Hoe?” en word je vaak gedreven door zekerheid, sfeer en concrete impressies.